Ateism och agnosticism

Jag brukar benämna mig själv som en ateistisk agnostiker, men vardagligen så kallar jag mig själv lite slarvigt för ateist.
Varför skall man då vara agnostiker? Varför inte bara vara 100% ateist?
Att med absolut säkerhet säga att det till 100% inte finns någon Gud är på alla sätt en sundare livsåskådning än att vara religiös, men man missar ändå en detalj.

Om man konstaterar någots existens eller icke-existens med 100% säkerhet, så stänger man dörren för diskussion och reflektion. Det härliga med att vara icke-religiös är att man är öppen för alla idèer.

Den viktigaste delen i min agnosticism är utan tvekan skepticismen. Jag tror absolut inte på någonting utan tillräckliga bevis. Det är viktigt att acceptera att man inte har något exakt och slutgiltigt svar på "de stora frågorna", ett slutgiltigt svar är oftast ett felaktigt svar.

Jag brukar gå efter principen "Ockhams rakkniv", denna innebär att man skall tro på den teorin som kräver minst antal antaganden.
Nedan följer ett exempel(från Bibeln):
Alternativ 1. "Jungfru" Maria blir befruktad av ett "fenomen" som kallar sig Gud, detta fenomen lyckas med detta utan att röra vid Maria fysiskt(?), och hon föder "Guds son".

Alternativ 2. Maria vänsterprasslade med någon annan, och i skammen till sin make så bedyrade hon sin oskuld. Av detta så uppstod ett mysterium som en författare senare valde att skriva om.
Vilket alternativ kräver minst antal antaganden?

Varför kalla sig ateistisk agnostiker? Varför inte bara kalla sig agnostiker?
Jag kallar mig för ateistisk agnostiker av följande anledning. Jag vet inte om Gud existerar eller inte, men av bevisen att döma så skulle jag kunna satsa min högra arm på att Gud inte finns. Chansen att Gud inte existerar är alltså mycket större än chansen att Gud existerar. För mig är det ingen 50%-50% chans, utan snarare 99,999% gentemot 0,001%.
Precis som jultomten.

Slutsatsen är: Våga ifrågasätta och kritisera. Speciellt när det gäller religion, och framför allt när det gäller religionen som du själv bekänner dig till.

Kommentarer
Postat av: english research papers

As for me it is impossible to be an ateist! It is a foolish idea not to believe in God

Postat av: Joakim

Antag att det fanns ingenting, antag att ur ingenting kom en smäll, antag att ur smällen kom massa stjärnor och planeter,antag att ur detta kom en liten bakterie, antag att ur denna bakterie kom allt du kan se runtomkring dig



Antag att det alltid har funnits en Gud, Antag att Gud skapade planeterna, stjärnorna och livet



Var finns minst antal antaganden?

2012-01-22 @ 21:05:22
Postat av: Emil

Joakim;

Förnekar du att evolutionen existerar?



Antal antaganden är bara så många som du väljer att ha med i dina meningar. Vi kan fortsätta din lista:

* Antag att denna Gud kan höra alla böner från alla människor i världen.

* Antag att denna Gud har en plats i himmelen för alla goda människor.

* Antag att denna Gud har en plats under marken för alla onda människor.

* Antag att det finns något i människan som fortsätter att leva efter att man dör.

* Antag att Gud ser allt som händer på hela jorden, samtidigt.

* Antag att det behövs speciella byggnader för att få kontakt med Gud.

* Antag att Gud skapade två människor, som sedan gav upphov till hela mänskligheten.



Och helt plötsligt så är det Kristendomen som kräver flest antal antaganden, hur kan det komma sig?



Och ett par frågor till;

Hur skapades Gud då?

Och hur skapade Gud planeterna? På samma sätt som man rullar köttbullar eller?

2012-01-26 @ 18:32:22
URL: http://thismakessense.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0