Christopher Hitchens

Som en del kanske vet så avled Christopher Hitchens i mitten av denna månaden.

Christopher Hitchens var en stor förebild för alla fritänkare runt om i världen, och han deltog i påde politiska och religiösa debatter med logik och sunt förnuft som sina främsta vapen.

Min favoritintervju är den sista som han gav, då han var nästintill döende i strupcancer, Där gav han följande fina metafor om sitt ohälsosamma liv:
"I burned the candle in both ends, and it gave a lovely light."

Det finns kristna och andra religiösa människor som gärna vill sprida rykten om att ateister har blivit religiösa på dödsbädden.
I denna intervjun så klargör Hitchens att han, vid sitt sinnes fulla bruk, inte kommer att ändra sin ateistiska livsåskådning. Han gör detta för att röja alla rykten som kan komma att uppstå efter hans död.

Att säga något sådant när man vet att man är döende är väldigt starkt gjort, och det är förmodligen höjden av rationellt tänkande.

Jag hade turen att få tag på hans bok, "God is not Great" dagen efter hans död, så när jag är klar med min nuvarnade bok(Richard Dawkins - Illusionen om Gud, jag kommer förmodligen att skriva ett inlägg om Dawkins i framtiden) så skall jag börja läsa Hitchens bok.

Nu när jag halkade in på "efter döden"-ämnet, så vill jag avsluta med ett citat(För övrigt det bästa spontana svaret på en fråga som jag någonsin har hört!) från Neil DeGrasse Tyson(ja, det kommer förmodligen ett inlägg om honom också). Så här svarade han när han fick frågan om vad han skulle göra om han väntade på att bli avrättad, och ville finna tröst och mening i sitt möte med döden:

"I would request that my body, in death, be buried, not cremated, so that the energy content contained within it gets returned to the earth, so that flora and fauna can dine upon it, just as I have dined upon flora and fauna throughout my life."

http://www.bokus.com/bok/9780446509459/god-is-not-great/

Kommentarer
Postat av: book reports online

I think this opinion is interesting indeed! Thanks for share it


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0