Homosexualitet, Religion, och Politiska partier

Jag skall börja med att säga att jag inte är homosexuell.
Homosexuellas rättigheter handlar i grund och botten om den enskilda individens frihet.
För oss vars sinnen har hållts rena från religiös dogma är det lätt att tänka ut en massa olika teorier om homosexualitet. 
Jag föredrar framför allt en teori av etologen och evolutionsbiologen Richard Dawkins som innebär att bisexualitet och homosexualitet är genetiskt betingat, men att "symptomen" utlöses av olika faktorer i miljön/uppfostran/uppväxten. Dessa faktorer är ännu okända.

Homosexualiteten är alltså varken en sjukdom, samhällets fel, eller djävulens påfund.

Tyvärr så ser inte alla det på detta sättet.
Socialdemokraterna klassade homosexualitet som en psykisk sjukdom fram till år 1979( de var säkerligen inte det enda partiet, med de var styrande i Sverige på den tiden). År 1987 så klubbade man igenom bastuklubbslagen, vilken förbjöd bastuklubbar då man trodde att homosexuella män samlades där och spred HIV. Lagen upphävdes så sent som 2004 då den ansågs verkningslös.

Moderaterna röstade nej till partnerskap för homosexuella år 1994. De röstade även nej till homosexuellas grundläggande rättigheter inom EU år 1998.

Kristdemokraterna, vart skall jag börja? Se "Kristendomen".

Sverigedemokraterna har tidigare haft en "konservativ" syn på homosexualitet, och vi vet alla vad det betyder. Dock så har man tagit sitt förnuft till fånga och anser nu att "människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid".

Islam Sura 26:165-166
”Måste ni, ensamma i hela världen söka er till ert eget manliga kön, och förbigå dem som er Herre har skapat hustrur åt er? Ni överskrider verkligen alla gränser!”

Kristendomen 3 Mosebok 18:22
”Du skall inte ligga hos en man som en man ligger hos en kvinna. Det är en styggelse”

Nu tävlar Moderaterna och Socialdemokraterna om vem som är mest homovänliga, vilket blir problematiskt när man samtidigt skall krama, gulla med, och tillmötesgå alla religioner på samma gång, då de inte alls delar dessa värderingar.

Jag tycker att även om det finns mycket åsikter kring och emot homosexuella, så har de själva ett ansvar att inte skapa en nidbild av sig själva. Jag tänker på Pride-festivalen.
Försvinner fördomarna av att man skapar ännu fler fördomar?
Kan man inte vara homosexuell utan att se ut som en inoljad kanariefågel?

Kommentarer
Postat av: Varg i Veum

Jag har, vid högre ålder ska väl tilläggas, länge funderat på varför homosexualitet anses vara ett sånt hot. Alltså vad två personer tycker om varandra har med någonting att göra.

Varför det är ett diskussionsämne överhuvudtaget.



När jag var yngre så var jag helt klart påverkad av omgivningens syn. Har iofs aldrig funderat eller brytt mig mycket över homos, men "spelade" med i attityderna. Dels för att det var roligt ofta (skämten) och dels för att jag trodde det var normalt (i brist på motbilder)



När man blivit äldre har man förstått att hatet (ja, här kan vi tala om riktigt hat, inte i den populistiska bemärkelsen utan i bokstavlig) mot homos sitter djupt hos människan och då funderar man mer på varför.

Har inget riktigt svar på det, men att det är religöst betingat torde vara utan odiskutabelt. Särskilt då från de monoetiska religioners sida.



Kanske har årtusenden av hat satt sig i generna generellt? Såpass att det kanske krävs alltför mycket intelluktuell styrka att ställa sig över ens natur? Nåja...tog väl i lite där, men jag har inget svar som håller logiskt att ge till detta irrationella beteende som homohat är.

2011-12-30 @ 12:09:10
URL: http://vargiveum.wordpress.com
Postat av: Emil

Jag instämmer med allt du skriver.



En viktig aspekt är att homohatet är nästintill unikt för människan. I djurriket så kan homosexuella individer i flockar existera utan att bli stigmatiserade.



Om man jämför homohatet bland unga(15-25 år) nu, med för 40+ år sedan, så ser man ändå att det går åt rätt håll. Förmodligen på grund av mer kunskap och uppvaknande från den religiösa trans som har regerat genom århundradena.



//Emil

2011-12-30 @ 17:54:21
URL: http://thismakessense.blogg.se/
Postat av: thesis help

I hate this word and I think it is an awful thing to do this!

Postat av: asdf

HEEJ

2012-01-24 @ 08:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0